Dieta w walce z osteoporozą

Na jakość tworzącej się tkanki kostnej i jej wytrzymałość wpływ ma właściwa dieta bogata w składniki odżywcze i mineralne m.in. wapń, fosfor, magnez, witaminę D, witaminę K, białko oraz redukcja czynników ryzyka (siedzący tryb życia, nadmierne spożycie alkoholu, palenie papierosów).

Niedobór wapnia w diecie stwierdzono u 86.8% badanych kobiet i 73.5% mężczyzn. Dobrym źródłem tego pierwiastka są produkty mleczne, szprotki i sardynki oraz jaja a także kapusta, brukselka, brokuły, jarmuż i rośliny strączkowe.

Oprócz prawidłowej podaży wapnia należy eliminować czynniki obniżające jego wchłanianie: niedobór witaminy D, obecność szczawianów, nadmiar kwasów tłuszczowych, nadmierne spożycie alkoholu i kofeiny. Wchłanianie wapnia obniża także nadmiar fosforu. Jako regulator smaku dodawany jest on do napoi gazowanych produktów typu fast food, przetworów mięsnych, koncentratów spożywczych, zup w proszku, gotowych dań mrożonych. Duże spożycie białka zwierzęcego sprzyja utracie wapnia z moczem. Zalecaną ilość wapnia (1300 mg dziennie) z produktów mlecznych, zapewnia 1 litr mleka lub około 700 ml mleka, 100 g twarogu i 20 g sera podpuszczkowego lub 500 ml mleka, 125 g jogurtu i 25 g sera podpuszczkowego.

Wykazano, że suplementacja wapnia, witaminy D i witaminy K2 zmniejsza ryzyko złamań u osób starszych. Podstawowym źródłem witaminy D do jest jej synteza w skórze, pokrywa ona 80% całkowitego zapotrzebowania, w żywności występuje w niewielkich ilościach, głównie w mleku, żółtku jaja, łososiu, sardynkach, makreli, wzbogacane w tę witaminę są margaryny i mleko w proszku. W Polsce z uwagi na niewystarczające nasłonecznienie zaleca się suplementacje witaminy D przez cały rok u osób po 65 r.ż. Niedobory witaminy K w diecie mogą wpływać na zwiększenie łamliwości kości Bogate w witaminę K są zielone warzywa liściaste, kalarepa, kalafior, pomidory i wątroba. Jest ona także syntetyzowana przez drobnoustroje bytujące w przewodzie pokarmowym człowieka.

Dieta w osteoporozie powinna być prawidłowo zbilansowana (duża podaż warzyw bogatych w wapń, ograniczenie spożycia produktów mięsnych, wystarczająca podaż produktów nabiałowych), ograniczenie spożycia pokarmów wysoko przetworzonych, pokarmów typu fast-food oraz napojów gazowanych. Istotne znaczenie ma również suplementacja witaminy D u osób po 65 r.ż. oraz u osób, które większość czasu spędzają w pomieszczeniach zamkniętych.